Tip na cyklovýlet
39,6 km
Ujetá vzdálenost
3:11 h
Celkový čas
12,5 km/h
Průměrná rychlost
799 m
Nastoupaná výška
Od místa bydliště (349 m n. m.) vyrážím na nedalekou louku, za kterou míjím mokřady v nivě Šporky a najíždím na blízkou cyklostezku Varhany (264 m n. m.). Po cyklostezce objíždím nedaleké Manušické rybníky a přijíždím k obci Manušice, kde se odpojuji z trasy a přejíždím na cestu se žlutým turistickým značením, která mě přes louku dovede přímo do Horní Libchavy.
V Horní Libchavě projíždím kolem kostela sv. Jakuba Staršího a na nejbližší křižovatce se vydávám směrem ke Stružnici. V rámci pravidelného objevování nových tras ovšem na nejbližším místě sjíždím ze silnice na louku a hledám trasu mezi Radečským kopcem a Stružnickým vrchem. V těchto místech zároveň přejíždím do oblasti Českého středohoří a vzápětí se pak pouštím do prvního výstupu, který vrcholí 424 metrů nad mořem. Ve Stružnickém lese chvíli bloudím a nakonec se přes místní louky vydávám do obce Radeč a následně pokračuji po silnici do Horní Police.
V Horní Police na mostu přes Ploučnici míjím nejnižší bod dnešní trasy (241 m n. m.) a po chvíli už odbočuji po silnici směrem na Podlesí. Na kraji obce ovšem zamířím přes louku do nejbližšího lesa, kudy jsem původně chtěl dojet do Merboltic. Ovšem někde v místech Pod Kozím vrchem přehlížím odbočku a nechávám se tak svést z předpokládané trasy. O chvíli později pak v okolí Novosedla (354 m n. m.) vybírám alternativní cestu a přes místní pastviny za stálého stoupání mířím přímo k cíli dnešního cyklovýletu.
S ohledem na prudké stoupání jde o velmi pomalý postup vzhůru, alespoň že cesty přes místní pastviny jsou dobře sjízdné. Než se kousek pod Strážným vrchem opět vnořím do lesa, tak se na chvíli zastavuji na místě s výhledem do údolí (524 m n. m.). Po chvíli pak pokračuji k vrcholu a napojuji se na modrou turistickou trasu, která mě bezpečně zavede až na samotný vrchol Strážného vrchu (599 m n. m.).
Na čedičovém kopci Strážný vrch je umístěná stejnojmenná rozhledna, která zde byla postavena v roce 2006. Po výstupu na dřevěnou rozhlednu se nabízí výhled na České středohoří, Krušné hory, Ralskou Pahorkatinu, ale dokonce i na Lužické a vzdálené Jizerské hory. Po prohlídce rozhledny se pouštím do obhlídky blízkého okolí a po menší svačince opouštím Strážný vrch a vydávám se k domovu.
Strážný vrch opouštím rychlým sjezdem, díky kterému ovšem u rozcestníku míjím plánovanou trasu a vydávám se tak přes Havraní vrch (586 m n. m.) na zelené značení. Teprve potom se napojuji na správnou modrou turistickou trasu a pokračuji ve sjezdu až k první výrazné odbočce (400 m n. m.), kde měním trasu. Přes Novosedlecký les pokračuji na Robeč a následně pak k nedalekým Valteřicím.
Ve Valteřicích zamířím na vedlejší silnici, kde následně zamířím na zpevněnou lesní trasu a pouštím se do objížďky Modrého a Králova vrchu a později i celého Kozelského hřebenu. Cesta mě nakonec zavede Na Bořetín (381 m n. m.), odkud pokračuji přes Stráž u České Lípy do Stružnice (246 m n. m.). Před Stružnicí opouštím lokalitu Českého středohoří a vracím se na Ralskou pahorkatinu. Následně se po vedlejší silnici vydávám k objížďce Mlýnského vrchu a do České Lípy pokračuji jízdou mezi mokřady přes Mnišské louky.
Mokřady kolem Ploučnice nabízejí příjemnou, ale také rychlou projížďku, kterou jistě využiji i při dalších cyklo vyjížďkách směrem do Českého středohoří, pokud tedy nebude tato cesta výrazněji rozmáčená. Do České Lípy po chvíli přijíždím ze směru pod Holým vrchem (249 m n. m.), cestou k domovu musím nakonec ještě překonat několik sídlišť, kde mě po cestě rozhodně nemine další stoupání do kopce.
Dnešní cyklovýlet nebyl rozhodně nějak extra dlouhý, ale solidní převýšení v rámci Českého středohoří mi na začátku sezony dalo přeci jen docela zabrat. Cestou jsem najel 39,6 km a celkově nastoupal 799 metrů. A co ty? Jestliže jsem tě dostatečně motivoval, pak prostuduj mapu, přizpůsob trasu vlastním možnostem, naskoč na horské kolo a vychutnej si taky zážitek z jízdy.
Chceš další informace?
Horská, krosová, silniční, elektrokola...
Široká nabídka jízdních kol a příslušenství skladem přímo pro tebe
Úvod Cyklotrasy Cykloturistika Blog Kontakt
Copyright 2024 - Bikeo