Tip na cyklovýlet
86,1 km
Ujetá vzdálenost
5:45 h
Celkový čas
15 km/h
Průměrná rychlost
993 m
Nastoupaná výška
Vyrážím z České Lípy cestou směrem k Žižníkovu. Na trase míjím nejnižší bod 249 m n. m. a následně si krátím cestu kolem Žizníkovského vrchu, kde po krátkém průjezdu lesní cestou projíždím kolem Žizníkovského rybníku. Zde pokračuji přes lávku v jízdě po štěrkové cestě lesem zhruba další 2 kilometry až na nejbližší asfaltovou silnici. Následně podjíždím železniční most a po krátké chvíli nechávám malou vesničku Heřmaničky daleko za sebou.
Na rozcestí u bývalého Brennského Mlýna se po místní komunikaci vydávám na most vedoucí přes Ploučnici. Míjím tábořiště pro vodáky a po necelém kilometru šlapání na kole odbočuji do obce Brenná. Vesnička je pěkně v kopci, takže se po menším zadýchání na moment zastavuji na místní návsi u kostela, který pochází z 18. století. Po chvilce pokračuji v cestě a zároveň ve hledání odbočky na červenou turistickou trasu, která mě postupně dovede až do Mimoně.
Výjezd z obce Brenná dopadl dobře, ale při následném vjezdu do lesa přehlížím odbočku turistické značky a končím hluboko v lese. Protože je ovšem cesta dobře sjízdná, tak pokračuji až do míst, kde se na Brennskou cestu do Mimoně opět napojuji. Momentálně mám za sebou už hodinu jízdy, tak si ještě ve stínu lesa dopřávám malou přestávku spojenou s posilněním. Následně se po několika kilometrech jízdy lesem vynořuji na polní cestě poblíž Mimoně, kde ve výhledu dominuje vrch Ralsko se zříceninou bývalého hradu, který je hlavní dominantou celé oblasti Ralské pahorkatiny.
Projíždím městem Mimoň nejkratší možnou trasou, opětovně přejíždím přes most řeku Ploučnici a vydávám se výpadovkou směrem do obce Hvězdov. Tato část cesty není s výjimkou výhledu na kopec Ralsko ničím zajímavá. Po pár kilometrech už ovšem projíždím Hvězdovem poblíž místních rybníků, kde mě zaujal samoobslužný výčep a coffe point (jistě může přijít někomu vhod). Ke konci vesnice odbočuji k Ploužnickému rybníku a pokračuji po asfaltové cestě do nedaleké obory Židlov.
Obora Židlov je uzavřená oblast, která vznikla na území bývalého vojenského prostoru Ralsko v místech tankové střelnice, kde nyní běžně žije početné stádo jelena evropského, muflonů a zubra evropského. S výjimkou března a dubna je vstup do obory povolen pěším, ale i cyklistům. Je ovšem nutné se bezpodmínečně pohybovat pouze po vyznačených cyklotrasách, kde je minimální šance na setkání s divokou zvěří. Při průjezdu Židlovsku oborou se rozhodně nevyhnete slušnému stoupání, které v mém směru vrcholí ve výšce 403 metrů nad mořem.
Z obory Židlov vyjíždím po staré Generálské cestě a ihned kousek za branou obory si dávám menší svačinovou zastávku přímo pod místním přístřeškem s výhledem na vzdálený Ještěd. Následuje příkrý sešup do údolí (249 m n. m.), kde se cesta napojuje na místní komunikaci. Pohodový sjezd je ovšem nutné vykompenzovat dalším stoupáním mezi obcemi Těšnov a Cetenov, až na místní vrchol (394 m n. m.), který je umístěn kousek za vesničkou Vlachové. Odsud následuje další sjezd přímo po vedlejší silnici až do obce Osečná, která je nejzazším místem dnešního cyklovýletu.
Přímo v Osečné se na krátkou chvíli zastavuji u místního kostela, který byl vidět už během příjezdu do obce. Následně se pak vracím k místu příjezdu a najíždím na červenou turistickou trasu, kde pokračuji v jízdě na kole skrz alej s příjemným stínem za Lázněmi Kundratice. Po krátké chvíli v lese na asfaltové cestě odbočuji do obce Chrastná k další posilňující zastávce u břehu Chrastenského rybníka. Kousek od tohoto místa plánuji další zastavení u nedalekého Chrastenského vodopádu na řece Ploučnice, který je skryt v nedalekém lese.
Krátce po výjezdu z kempu Žabák u Chrastenského rybníka se vydávám po červené turistické značce a po kilometru jízdy lesem začínám slyšet typický zvuk vodopádu. Cestou po malé lesní pěšince, která vede z prudkého kopce raději bezpečně vedu kolo a po chvilce už objevuji přes 2 metry vysoký Chrastenský vodopád. Jedná se o nádherné místo s uměle vystavenou kamennou hrází, která z vodopádu zadržuje dostatek vody nejen pro brouzdání, ale i koupání. V horkém dni tak využívám toto osvěžení a ihned zkouším, jak je voda ledová.
Po osvěžující koupeli přímo pod vodopádem na řece Ploučnice se vydávám k cíli dnešní trasy a tím je poměrně nedaleká zřícenina hradu Děvín založeného v první polovině 13. století. Na horském kole se tedy vydávám po červené turistické trase, kde na mě čeká lávka přes Ploučnici v podobě několika klád. Po jejich zdolání (naštěstí bez pádu do vody) pokračuji v jízdě po lesní cestě, která prochází kolem Děvínského rybníka. Po celkových 2 kilometrech od vodopádu dojíždím pod samotný kopec Děvín (319 m n. m.) a přede mnou je slušný krpál až na jeho vrchol, kde se cestou rozhodně zapotíte.
S ohledem na pokročilejší hodinu už cestou do kopce nikoho nepotkávám a mohu si tak dovolit výjezd na kole přímo ke zřícenině hradu. Na jeho začátku míjím nově zbudované dřevěné schodiště a pokračuji v jízdě okolo hradu do zadní části, kde se s kolem dostanu na jeho vrchol. Na vrcholu zříceniny hradu Děvín (436 m n. m.) naleznete už jen několik obvodových zdí prorostlých stromy, uzamčenou studnu či bývalou štolu. Naštěstí i přes všudypřítomnou vegetaci se dá na několika místech objevit nádherný pohled do krajiny směrem na velmi blízké Hamerské jezero, ale i na vzdálenější vodní nádrž ve Stráži pod Ralskem.
Po prohlídce hradu nasedám na kolo užívám si parádní sjezd z kopce až na břeh Hamerského jezera. Dále pokračuji po místní cyklostezce do Stráže pod Ralskem, kde v místním občerstvení přímo u vodní nádrže doplňuji tekutiny a vyrážím směrem do Novin pod Ralskem, kde mě čeká krátká zastávka u sklaní Průrvy Ploučnice. Následně pokračuji po relativně málo frekventované silnici směrem do Velkého Grunova. Na cestě po krátkém prostudování mapy ovšem raději volím cestu přes les, kde se Velkému Grunovu vyhnu. Ohlížím se zpět na dominantní kopec Ralsko, který jsem během dnešního cyklovýletu postupně objížděl a vyrážím směrem k blízké obci Brniště.
Vydávám se po klidné lesní cestě v okolí kopce Holička, kde jsem po několika metrech narazil na žlutou turistickou trasu. Po dosažení blízké silnice pokračuji v jízdě do Brniště, odkud se po krátké zastávce u místního kostela vydávám směrem do obce Velenice. Cestou za Brništěm mě ovšem čeká výstup na místní kopec s vysílačem (352 m n. m.), který mě s ohledem na právě ujetých 70 km už příliš nebaví (tady bych výpomoc od elektrokola už rozhodně ocenil). A to jsem navíc netušil, že mě cestou čeká ještě mnohem náročnější výstup.
Původně jsem měl z Velenic najet na místní lesní stezku poblíž zříceniny hradu Velenice vedoucí do Dubové aleje a pokračovat přes Šidlov k domovu. Na původně plánované cestě jsem se ovšem nechal rozhodit zřejmě nevhodně umístěnou cedulí s označením soukromý pozemek a začal po okolí zbytečně bloudit. Výsledkem byla nakonec trasa po žluté turistické cestě, která s ohledem na náročný výstup z rokle u Velenských skal není vhodná pro cyklisty. Tuto část jsem ani nefotil, přes tu spršku nadávek a supění jsem si na focení nevzpomněl.
K naplánované cestě Dubovou alejí jsem tak dorazil až za soumraku, kde jsem navíc zjistil, že stávající cyklosvítilna stoji za prd. Cestou mě naštěstí už z většiny čekala trasa, kterou jsem nedávno projel, ovšem za svitu měsíce to zejména v lesních úsecích bylo i tak poměrně slušné dobrodružství. Naštěstí vše proběhlo bez držkopádu. Jakmile dorazím domu, tak musím bezpodmínečně vybrat kvalitní a pořádně výkonnou cyklosvítilnu, která mě rozhodně nenechá ve štychu při první příležitosti.
S výjimkou závěru jsem s cyklovýletem rozhodně spokojen, napříč trasou jsem ujel 86,1 km a celkově nastoupal 993 metrů. Tím největším bonusem na trase byla jistě zastávka u Chrastenského vodopádu spojeného s osvěžujícím koupáním. Stále ovšem nemám při návratu domů ze směru od Ralska vyřešenou plynulou a rychlou jízdu domů, tak snad příště se to už povede. A co ty? Jestliže jsem tě dostatečně motivoval, pak prostuduj mapu, přizpůsob trasu vlastním možnostem, naskoč na kolo a vychutnej si zážitek z jízdy.
Chceš další informace?
Horská, krosová, silniční, elektrokola...
Široká nabídka jízdních kol a příslušenství skladem přímo pro tebe
Úvod Cyklotrasy Cykloturistika Blog Kontakt
Copyright Bikeo